Am fost aseară la o întâlnire cu CEO-ul eMAG, noul director general și directorul tehnic, pentru a discuta despre Black Friday 2015. Au fost mulți bloggeri de top, deocamdată am citit ceva la Radu și la Marius, dar au fost pe puțin 15 bloggeri importanți. I-am tras de urechi pe cei de la eMAG și le-am prezentat problemele cu care se confruntă utilizatorii pe site (și cele pe care le avem noi cu Profitshare).
Legat de prețuri, una dintre chestiile care se reproșează cel mai des celor de la eMAG este că „scumpesc prețurile înainte de Black Friday”. Am întrebat și eu, au zis și alții. Iată răspunsul oficial:
„Există pentru fiecare produs un preț de referință și apoi fluctuează în funcție de mulți factori: curs valutar, promoții eMAG sau promoții realizate împreună cu distribuitorii sau producătorii produsului. Nu există scumpiri bruște înainte de Black Friday, cel mult se termină alte campanii de reduceri și prețul revine la normal„,
– a explicat Iulian Stanciu, CEO eMAG.
Dacă la un moment dat produsul a fost foarte-foarte ieftin, înseamnă că era o promoție la care eMAG și partenerii au renunțat la profit și adaosuri. Totuși, produsele nu se pot vinde așa, nu poate rămâne prețul tot timpul așa pentru că nimeni n-ar mai câștiga din această activitate, nici producătorul, nici distribuitorul și nici magazinul. Cel puțin așa încearcă oficialii eMAG să explice situația.
Oficialii companiei au spus că sunt conștienți că există nemulțumiri și frustrări ale clienților și că vor face tot ce este posibil pentru rezolva aceste probleme.
Black Friday 2015 = 10% din vânzările anuale pentru eMAG
Oficialii celui mai cunoscut magazin online din România spun că lansarea Black Friday în 2011 a coincis cu relansarea întregii industrii de electronice și IT&C, care se afla pe un trend negativ din 2007. Atunci, în primul an, afacerile eMAG au urcat la 130 de milioane de euro, iar în 2012 la 180 de milioane de euro, 2013 la 250 de milioane de euro, 2014 la 350 de milioane de euro, iar anul curent se estimează o cifră de afaceri de 500 de milioane de euro (update – cumulat cu Marketplace), conform declarațiilor lui Iulian Stanciu. El a insistat ca sediul central al eMag să rămână în România, iar angajații să fie Români. Inclusiv la FahionDays care a fost preluat de eMag, s-a mutat sediul din Elveția în România. Asta deși grupul Naspers ar fi preferat o locație cu beneficii fiscale.
„Vânzările realizate de Black Friday reprezintă 10% din veniturile la nivel anual. Oamenii țin banii la saltea special pentru perioada asta când sunt reduceri importante„
– a spus Iulian Stanciu.
De Black Friday 2015 vor reduce prețurile la aproape 50% din produsele listate. De asemenea, am aflat că la ora actuală au pe site circa 500.000 de produse, cam de 10 ori mai mult decât orice hypermarket. Sunt 800 de furnizori acum la Marketplace, de la companii foarte mari la producători mici care au câteva produse.
Căutarea produselor s-a îmbunătățit și acum știe să interpreteze și eventualele greșeli de scriere. Sigur, există și produse pe care motorul de căutare nu le poate găsi, precum cele de mai jos 🙂
eMAG s-a pregătit bine pentru Black Friday. Au investit 2 milioane de euro, cei mai mulți bani s-au dus pe servere care să asigure buna funcționare. Totuși, oricât de multe servere ar fi, interesul mare petru Black Friday face ca foarte mulți utilizatori să se conecteze simultan. Nu există o soluție și cele mai bune echipamente cedează. Iar stocurile de produse se termină relativ rapid, pînă se face refresh iar la o pagină este posibil ca stocurile să fie epuizate.
Cam 47% din traficul site-ului eMAg este de pe smartphone, iar aplicația eMAG are 240.000 de utilizatori. Se lucrează acum la editarea rapidă a comenzilor. Cam 90% din comenzi se trimit acum automat, iar ele intră într-un filtru de verificare doar dacă par să fie „bizare”. Ei au dat exemplu cineva care ar comanda 5 frigidere la o adresă de la etajul 10. Acest gen de comenzi sunt verificate de operatori umani pentru a se asigura că nu sunt păcăleli sau greșeli. Va exista o întârziere de 30 de minute la comandă ca să poți modifica adresa de livrare, metoda de plată sau alte asemenea detalii. Se lucrează la realizarea unei căutări vocale, pe Android funcționează foarte bine, dar pe Siri încă nu.
Se încearcă rezolvarea problemelor cu curierii, dar datorită volumelor nu se poate face nimic pînă nu vor apărea noi jucători în zona de curierat. Lucrează cu toți cei disponibili și sunt reguli pe care încearcă să le impună tuturor pentru a evita întârzierile și implicit nemulțumirea clienților. Dar fiecare curier are angajații lui și pînă la urmă totul se reduce la acel om care livrează produsul. Unii sunt mai buni, mai atenți la detalii, alții, sunt altfel.
Cam astea sunt noutățile eMAG. Cum vi se pare Black Friday, mai aștepați perioada de reduceri? Ce produse v-ar interesa în mod deosebit?
apa de ploaie vor fi reducerile, ca de obicei….
În fiecare an au fost și reduceri adevărate la unele produse și reduceri de marketing care să compenseze ….
Sunt deja destule metode prin care iti poti da seama daca reducerea este pe bune sau nu. Anii precedenti au fost destule reduceri bune de BF, iar eu anul asta ma uit dupa electrocasnice de bucatarie 🙂
La fel de mult mai cred în Black Fraieriday ca şi în Moş Crăciun şi Zâna Măseluţă, cel mult e posibil să-mi arunc o privire peste produse, să fac şi eu ceva trafic printre oferte, să mă minunez pentru a nu ştiu cîta oară că reclamele din campania de promovarea a „sărbătorii tradiţionale” mai sus amintite, şi apoi să-mi văd liniştit de treabă, şi să prind şi alte ocazii cu produse cu preţuri cu adevărat simţitor reduse. Black Fraieriday e ziua neagră (pentru că e noapte) a celor care chiar pun botul la super-fantastic de nemaipomenite si extraordinar de exagerate reduceri. Doar dacă nu mai clachează softul care stabileşte preţurile şi mai apar produse cu un preţ absolut infim, cum s-a mai petrecut(!). În rest e doar reclamă agresivă, iritantă, cretină… după cum prea bine ştiţi. Halal sărbătoare.
Eu zic că dacă știi ce vrei și urmărești atent prețurile, s-ar putea să ai surprize și de Black Friday. Dacă mergi pe mâna lor și te uiți unde scrie -90% , dacă cumperi fără să cunoști prețurile, aproape sigur iei țeapă… Eu cred că vor fi oferte bune de Black Friday 2015. Dar trebuie atenție maximă.
Eu nu ma mai uit la BF, este doar o teapa de marketing. Din nefericire exista destui naivi care cumpara fara sa se documenteze. Reducerile sunt de maxim 10-20%, pe cand in tarile civilizate BF are reduceri de peste 50%
Pentru cel care crede ca BF este teapa: vei cauta toate dovezile ca este o pacalela si o sa le gasesti fara indoiala:). Ca unul care de 4 ani incoace am cumparat cate ceva la fiecare BF si pt ca stiu din inside cum functioneaza, mai precis cum e posibil sa aiba ANUMITE produse reduceri care uneori sunt sub pretul de producator, pot spune ca BF e o ocazie f buna sa iti cumperi diverse la preturi cu care nu o sa te mai intalnesti tot restul anului. Pe de alta parte e un eveniment de shopping, care creeaza oferte extrem de agresive (putine), oferte intersante (ceva mai multe) si oferte normale (cele mai multe). In frenezia evenimentului se vinde mult, dar 80% din vanzari vor fi deal-uri oarecum „banale”. Fiecare categorie insa va avea 3-4 vedete cu preturi f tari. Daca esti pe faza – te-ai scos 🙂
Si un pont cu privire la emag si BF: pe emag.bg preturile sunt si mai agresive, din motive de TVA + emag cheltuieste mai mult pentru ca in Bulgaria sta prost cu cota de piata 😉
Fag and gay
Nu inteleg ce vrei sa spui … sincer. Incerci sa-i sa-scuzi sau cum ?! Reducerile sunt de la penibile la inexistente sau daca esti ghinionist poti cumpara chiar mai scump. Sunt niste mincinosi notorii care nu-si respecta clientii deloc.
Asta e parerea ta, sunt zeci de mii de oameni care au cumparat produse la preturi bune si sunt cativa care se tot plang ca nu sunt reduceri… Pe cine sa crezi?
Si in ani ce au au trecut au mai fost tepe dar anul asta EMAG sa intrecut pe sine insusi !!! Stocuri epuizate in secunda 2 de cum am intrat pe site exact cand sa dat startul la ora 08.22 !!! Cine mai crede ca sunt reduceri reale si serioase se inseala amarnic si nu sunt singuru care este in ipostaza asta . Fac reclama si prostimea musca momeala crezint ca o sa cumpere ceva chiar cu reducere , in realitate o marea teapa Black Friday si mai correct spus ‘Black FRAIERdey’
Cine spune ca sunt reduceri pana sub preturile de producator nu stie ca legea interzice si pedepseste sa vinzi sub pretul de achizitie (dumping) cu exceptia unor situatii bine definite. De obicei aceste reduceri drastice sunt apicate marfurilor care nu prea se vand si magazinul vrea sa scape de ele. In schimb magazinele gen evomag, emag…… etc… se aprovozioneaza substantial cu marfuri (daca nu le aduc doar la dupa exprimarea intentiei de cumparare) care vor fi vandute cu un profit bun.
Pe langa faptul ca anul acesta am invatat o lectie foarte importanta de la emag : sa cumpar de la ei ( daca o voi mai face, desi este putin probabil), dupa black friday pentru ca dupa black friday produsele sunt mai ieftine. Concret ce am patit: comanda plasata si achitata pe data de 30 noiembrie, iar astazi 5 noiembrie produsele inca nu au fost expediate, lucru confirmat de un operator call-center (cu scuzele de rigoare evident). Unu din produsele comandate, un smartphone, in momentul achizitiei costa 3499 ron, iar astazi 5.12.2015, cand nici macar nu a fost expediat catre mine costa 3099…. Pe bune? Cred ca daca ma plimbam cu CFR-ul in acest timp si colindam Romania de la un capat la altul tot ajungeam inapoi acasa la timp pentru „Mos Nicolae”. O experienta neplacuta si care m-a facut sa renunt la a mai comanda pe emag.