Am promis că vă povestesc toată istoria cu mașina. Eu am acum un Opel Zafira din 2008. O mașină care a fost foarte bună, de încredere, am ajuns la 175 de mii de km fără chestii majore.  Însă, în același timp, de pe la 125.000 am tot avut incidente, cel puțin odată pe an. La câți bani am băgat în reparații, acum aveam alta nouă, dacă eram deștept. Mașina merge și acuma, ar fi ok de hărtănit încă 5 ani cel puțin. Dar ar fi necesară o nouă reparație,  care ultima dată a costat vreo 2000-2500 de lei și probabil nu ar merge mai mult de un an înainte de a reveni în aceeași stare.

 

Trebuie renunțat la mașină înainte să îmbătrânească

Am tras de ea prea mult. Recunosc acum. Nu trebuia să ajung nici la 10 ani. Legat de probleme, ultima dată am făcut reparația necesară în 2020, vă povestesc exact mai jos. Piesele au costat 1.200-1.250 de lei. Sudura (tăiat și sudat la loc) și montajul senzorilor au costat și ele cam 500 de lei fiecare, plus alte mărunțișuri. Dar hai să vă zic întâi cum am ales Zafira. Și de ce nu aș mai alege acuma nici diesel nici Opel și nici un caz o mașină joasă.

Acum 14-15 ani eu aveam Logan. Am fost printre primii din București care aveau Logan. Practic, când am intrat prima dată în Grecia prin orașele din Halkidiki aplauda lumea Loganul pe stradă. Că se știa de lansarea Dacia, dar nu văzuse lumea noua Dacie. Însă nici Loganul de primă generație nu era perfect. Aveam probleme cu spațiul limitat portbagaj,  un confort interior scăzut la călătorie, siguranță zero și în plus de asta probleme la orice drum în pantă pentru că prima generație nu prea trăgea extraordinar.

Așa că după vreo patru ani cu Logan am decis că e timpul să să schimb mașina cu una mai spațioasă. La vremea aia cu oricine ai fi vorbit (și mulți și au păstrat opinia în continuare) spuneau că diesel este singurul motor fiabil și puternic și care merită cumpărat. Așa că am ajuns să cumpăr modelul Zafira pentru motorul diesel 1.7 CDTI, pentru cele șapte locuri (are două pliabile în spate).  Un portbagaj uriaș, confort ok și altele. A fost foarte bună față de Logan și o evoluție naturală de la prima mașină la una mai occidentală să zic așa.

Acum, e clar, nu totul a fost ok. La început, timp de vreo 10 ani, nu am avut nici o problemă cu mașina. Doar revizii și motorina, fără alte costri. Să fie cam trei ani de când au început problemele. Așa am înțeles că plasticul și cauciucul îmbătrânesc, fierul ruginește, se mai arde componente electrice, se mai strică altele de la vreme. Prima oară a picat ambreiajul, apoi s-a dus turbina, apoi am avut problema cu filtrul de particule de unde a început cercul vicios.

Spre deosebire de alte motoare, ăsta la Opel bagă o temperatură prea mare în filtru și îl topește pur și simplu cu tot cu ceramica de la interior. Astfel nu mai poate fi curățat sau golit. A costat vreo 2500 de lei cum spuneam înlocuirea cu totul. Meșterii recomandă tăierea lui și resoftarea mașinii, ceea ce am înțeles că e ilegal. Deși românii o fac în continuare. Ca să vă faceți o idee, dacă se înfundă DPF bagă gazele înapoi în motor până compromite uleiul. Și nu presiunea scapă pe la diverse furtune și îți miroase în mașină. O experiență de gazare perfectă. Deci adio diesel orice mi-ar spune orice specialist.

Nici vorbă să găsești filtre originale. Și cele after-market dau alte probleme în utilizare. Acu doi ani, am găsit unul second de la un Opel Corsa, în august 2020 am rezolvat problema. Și a fost ok, mașina a mers bine nu am avut nicio problemă. Am fost în vacanță în Grecia, am fost la munte, am fost la mare nicio problemă cât de mică. Însă noiembrie 2021, îmi apărut o nouă lumină galbenă în bord.  Am crezut că este filtrul încărcat din nou, am fost la verificare, dar filtrul este din păcate topit iar. Nu mai vreau să mai iau de la capăt experiența încă o dată.

Altă problemă avută cu Zafira a fost lupta aproape zilnică cu șanțurile și gropile de prin București, de la munte, de la mare. Aproape oriunde am mers am dat în ceva. Aici în oraș poți sta linișitit pe bulevarde ca să scapi și prinzi doar vreo groapă nesemnalizată. Dar la munte mai ai 5 km până la pensiune și e un șanț de 20 de centimetri. La mare m-a dus Waze pe un drum de tractoare cu șanțuri mai mari, am crezut că rămân pe-acolo, pe la Agigea. Nu mai vreau mașină joasă.

Opel este mașina ideală ca să nu te oprească poliția rutieră. Totul e să nu ai Vectra de-ăla cazan sau să vreuna tunată care are prea mulți decibeli. Dar cu Zafira nu m-a oprit niciodată. În schimb, cu alte modele noi mă trăgea imediat la control. Însă Opel a devenit un fel de Logan al Germaniei. Citisem că au trecut acum la PSA, poate au viitor. Dar până acum făceau doar chestii ieftine, incomode, cu abonament la service. Fiabilitatea rămăsese undeva în urmă, acum 10 ani. Eu n-aș mai cumpăra Opel acum.

De ce nu second-hand

Am auzit și eu legendele cu oameni care au dat câteva mii de euro pe o mașină second din Germania și apoi au mers sute de mii de km fără să mai fie nevoie de reparație. Este posibil ca unii să fie norocoși, să fi găsit mașini cu adevărat întreținute corect. Însă tehnic eu chiar am acuma acasă o mașină second-hand. Asta înseamnă că, dau banii pe una la fel. În orice moment orice piesă poate să cedeze pentru că a îmbătrânit materialul. Se strică din cauza uzurii sau din alte cauze. Ori tocmai asta vreau eu să evit. Vreau ca măcar pentru perioada de garanție a mașinii noi să stau liniștit și să nu mai aude service, maxim să fac reviziile o dată pe an. Vreau o experiență mai bună la volan, ceva comfort, posibilitatea de a conecta telefonul și așa mai departe.

Cei de la service mi-au confirmat și ei faptul că toate mașinile la care au făcut verificări în ultima perioadă pentru achiziții second hand aveau fie reparații neconforme, fie kilometri dați înapoi, ori alte lucruri care pun în pericol cumpărătorul. Sigur, puteam găsi pe cineva cunoscut care vinde mașina acum și să nu fie foarte veche . Însă chiar și așa mi se apărut periculos. Mașina poate avea o problemă de care să nu știi. Am plecat la drum cu ea absolut ok pentru a descoperi apoi că dă rateuri după o vreme.

Drumurile din România, pline de denivelări, trimit practic vibrații în toată structura mașinii și în toate elementele mobile și imobile are ei. După părerea mea nu există o mașină second hand care să nu vină la pachet cu probleme tehnice sau erori sau piese care se vor strica în perioada următoare. Nici nu am vreun cunoscut pasionat de mecanică și care să se ducă în Germania și să-mi aducă mie un model ok. Așa că aleg calea cea mai simplă, mașina cea nouă.

Deocamdată vă zic că din testele făcute cu Suzuki SX4 S-Cross, Hyundai Kona electrică, Kia Xceed PHEV și Toyota Corolla Sedan am decis să aleg S-Cross. Am pus în balanță plusuri și minusuri la fiecare,  prețul inițial, consumul, revizii, spațiul interior, confort, tehnologie și așa mai departe. Știu, probabil nu este alegerea perfectă din punctul de vedere al unui consumator obișnuit, dar din punctul meu de vedere am făcut o alegere ok. Am să revin cu un articol despre drive test, decizia mea de achiziție și cum am ajuns la în final la S-Cross. În zilele următoare, doar să am timp.