ANCOM marchează astăzi 9 ani de la începerea procesului de portare a numerelor de telefon. În acest timp s-au portat 4,2 milioane de utilizatori, iar statisticile arată că RCS RDS este pe primul loc. Sunt totuși foarte mulți care au ales Orange sau Vodafone în perioada asta, dar și alți operatori.
Sursa: ANCOM
Dintre cei portați, marea majoritate sau 3,5 milioane mai exact, sunt numere de telefonie mobilă. Restul sunt numere de fix, ceea ce arată că unii oameni încă mai folosesc fixul cu care s-au obișnuit. Eu nu mai am de vreo 10 ani telefon fix.
Pe 21 octombrie 2008 se anunța deschiderea portabilității în România. Dreptul utilizatorului de a păstra numărul de telefon chiar dacă schimbă rețeaua. Ce ciudat pare acum faptul că pe vremea aia trebuia să renunți la număr sau să îl faci cartelă dacă schimbai abonamentul sau furnizorul. Doar pe parcursul anului 2017 au fost portate peste 700.000 de numere de telefon, ceea ce ne arată că încă nu avem un câștigător clar și oamenii tot speră că dacă se mută va fi mai bine.
RCS RDS a primit 1,3 milioane de clienți noi prin portare, fiind pe primul loc. Vodafone a câștigat astfel 844,811 noi clienți, Orange România circa 824.608, iar Telekom Mobile Communications 504,731 numere de telefon mobile. Tot RCS RDS este pe primul loc în 2017, cu 330.000 de numere noi, iar Orange este acum pe doi, cu 144,469 noi clienți, Vodafone a primit 117, 595 numere noi, iar Telekom 45.000 de noi clienți.
Pe numere fixe s-au portat în total sub 700.000 de numere, iar RCS RDS a luat 200.000, Vodafone 165.000, UPC a câștigat 140.000, iar Orange 132.000, Telekom primit doar 26.715 numere noi. Pe anul în curs tot RCS RDS e câștigător, cu 19.000 de numere, VOdafone 13,500, Orange 5.500, UPC 4.600 și Telekom doar 1.313 numere portate.
ANCOM a primit în anul 2017 un număr de 364 de sesizări de la utilizatori cu privire la desfășurarea procesului de portare, principalele probleme sesizate vizând anumite disfuncționalități apărute în cadrul procesului de portare (cum ar fi nesincronizarea informațiilor privind identificarea utilizatorilor sau netransmiterea unor mesaje între bazele de date ale furnizorilor) ceea ce a condus la prelungirea termenelor sau chiar la anularea proceselor de portare. O mare parte dintre utilizatorii care s-au adresat ANCOM au solicitat informații suplimentare privind stadiul procesului de portare.