Internet of Things (IoT), cum am zice noi internetul dispozitivelor smart, reprezintă totalitatea echipamentelor conectate online, de la senzorii conectați la internet pînă la televizoare smart sau de la simpla camera IP și pînă la mașina autonomă sau orașele smart ale viitorului. Fenomenul este deja aici, vorbim despre asta de ani de zile, conceptul evoluează tot mai mult.
Conceptul Internet of Things permite conectarea în rețea a unor obiecte independente, care sunt perfect controlabile de la distanță, fără să mai aibă nevoie neapărat de intervența oamenilor. Companiile nu doar că cunosc deja conceptul, dar multe dintre ele îl folosesc cu succes în propriile sedii și pentru viitoarele lor proiecte de business. Studiile recente estimează că IoT va reuni peste 50 de miliarde de dispozitive conectate până în 2020.
Dispozitivele IoT vor genera un volum tot mai mare de date mobile, care va pune presiune pe operatori pentru a crește capacitatea rețelelor. Ideea din spate ar fi ca aceste tehnologii, deseori “invizibile”, să ne ajute, făcându-ne în final viața mai ușoară. Dau câteva exemple, primul legat de mașini – un vehicul autonom nu va ști doar traseul pe GPS, ci va avea informații despre congestiile din trafic și cum să ocolească zonele aglomerate pentru a te duce la destinație în cel mai scurt timp. În același fel, casa inteligentă din viitor va ști datorită frigiderului smart că ai rămas fără pește și lapte, iar cafetiera va trimite comandă de cafea automat. Datele se vor transmite la magazinul online favorit, iar produsele vor sosi acasă tot automatizat.
Dar suntem pregătiți pentru IoT?
Când este dezvoltat un nou concept, producătorul are, de regulă, în vedere o durată de viață, o perioadă în care, la modul ideal, consumatorul va folosi acel obiect. De exemplu, un smartphone este schimbat, în mod tipic, la doi ani, iar producătorii de mașini se așteaptă ca utilizatorii să-și înlocuiască mașina cam la cinci ani.
Problema este că oamenii nu se comportă neapărat așa cum presupun aceste tipare. Este suficient să te uiți la un dealer de mașini sau la piața second-hand de telefoane mobile. Această piață secundară va deveni mai importantă pentru producători, pe măsură ce va crește numărul obiectelor conectate la Internet (IoT). Numeroase aparate au o durată de viață limitată pe lista de vânzări a unei companii, iar după acest moment – data de “expirare” – nu mai sunt susținute în niciun fel. De obicei, când ajung pe piața second-hand.
Sunt, prin urmare, șanse mari ca cei care cumpără aceste dispozitive IoT de la proprietarii anteriori să se aleagă cu un produs care nu mai este protejat de vulnerabilitățile descoperite ulterior. Și vor fi, cu siguranță, multe vulnerabilități, pentru că hackerii – atât cei bine intenționați, cât și ceilalți, le caută continuu.
Am văzut deja multe dispozitive conectate la Internet expuse riscului unui atac din cauza programului folosit pentru a se conecta la Internet. Obiectele afectate sunt multiple, de la sisteme de supraveghere a bebelușilor, la aparate de aer condiționat și mașini. Din păcate, dacă ceva se poate conecta la Internet, poate fi atacat de hackeri. Și mai există și motoare de căutare IoT, pentru ca lucrurile să meargă mai repede.
În principiu, știm că securitatea cibernetică e pusă pe ultimul loc atunci când companiile fac planificarea produselor și caută modalități de a le conecta.
Conform specialiștilor în securitate IT, companiile trebuie să înceapă să crească nivelul de încredere în aceste dispozitive și în conectivitatea lor. La conferința RSA de la San Francisco, prezentările s-au referit la nevoia unor schimbări fundamentale în procesul de creare a produselor. Toate părțile vizate – sau stakeholders – ar trebui să se implice, de la concept, procesul de cercetare și dezvoltare, la marketing și vânzări, trecând prin toate etapele de mijloc. Motivul este că, dacă nu iei în calcul “cel mai rău caz” și acesta se întâmplă în realitate, pierzi încrederea clienților.
În teorie, companiile ar trebui să funcționeze la fel ca instituțiile militare, care pregătesc dinainte toate scenariile posibile. și acționează în concordanță. În termeni de marketing, brandul lor acționează ca o unitate coerentă.
Chiar dacă suntem de acord că trebuie să se schimbe modul în care companiile privesc securitatea, trebuie să film realiști – acest proces ar putea să dureze mult timp. Ce este, deci, de făcut între timp?
Atunci când cumpărați ceva, aveți întotdeauna de făcut alegeri, în funcție de ce aveți nevoie la un moment dat. Pentru dispozitivele conectate, ar trebui să vă puneți niște întrebări:
– Chiar am nevoie ca acest obiect să fie conectat la Internet?
– Care este reputația companiei în materie de securitate?
Dacă răspunsul la prima întrebare este nu, atunci alegeți un alt produs. Cât despre cea de-a doua întrebare, o căutare pe Google ar trebui să vă ajute să aflați câte ceva despre companie. În plus, nu strică să fiți conectați la informațiile despre securitatea IT, ca să știți să vă protejați mai bine.
Ce vedem acum ca se intampla in offline-ul UE, in online ( a se citi – hosting) si in obiectele IoT existente deja in piata sunt dovezi clare ca securitatea trebuie tratata cu maxima responsabilitate. Se stie de cand lumea acest amanunt. Problema este ca noi ne-am cam obisnuit sa o tratam cu superficialitate.
 
Da, pornind de la routerul și camera IP cu admin / admin, utilizatorii cam tratează problemele cu superficialitate. Și e greu de schimbat mentalități…