Primarul capitalei a anunțat azi că va discuta situația Uber și Taxify în următoare ședință a Consiliului General al Municipiului București. Pe scurt, Firea a amenințat că în București nu vor mai circula decât taxi-urile autorizate, conform Stirile ProTV. Asta după o discuție cu membrii COTAR, asociația transportatorilor din care fac parte taximetriștii.
Update: am adăugat poziția Uber la final.
Proiectul de hotărâre va interzice toate formele de practicare a taximetriei care nu se încadrează în prevederile Legii privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere și ale Codului Fiscal, scprie Profit.ro.
Din punctul meu de vedere este cam timpul să se reglementeze Uber și Taxify, rămase undeva la periferia legii. Dar pe de altă parte, interzicerea nu este o soluție bună. Din contră, trebuie reglementată situația în favoarea cetățeanului, a călătorului. El să fie apărat și de abuzurile taximetriștilor, dar și de eventuale taxe surge care nu sunt reale. Să fie reglementate precum taximetria, habar n-am. Să nu uităm că firmele de taxi aparțin unor politicieni.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a reclamat de mai multe ori „concurența neloială practicată prin sistemele de aplicații online care oferă servicii ilegale de taximetrie”. Pe de altă parte, oficialii Uber sau Taxify spun că este timpul ca autoritățile să se adapteze la noua economie bazată pe sharing și să găsească soluții pentru ca serviciile de transport să fie legale. Taximetriștii sunt primi care țipă, dar nu fac nimic să ofere condiții mai bune, iar de cele mai multe ori în aplicațiile Star Taxi sau Clever Taxi nu vine nimeni la comandă. Au rămas la colț, la o șaorma, la obiceiul de a întreba unde mergi, să zică ei dacă vor să meargă și cât cer.
Mesajul transmis de Primăria capitalei este însă foarte dur:
prin noul regulament vor fi interzise toate formele de practicare a taximetriei care nu se încadrează în prevederile Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, precum și în cele ale HCGMB 78/2008 și ale Codului Fiscal. Toți cei care practică activitatea de taxi în Capitală vor fi obligați să respecte acest regulament.
La ora actuală șoferii Uber plătesc toate taxele din banii încasați conform traseelor parcurse. Utilizatorii pot cere facturi fiscale și își pot face cont business. Nu știu cum e Taxify, n-am încercat, dar în principiu cred că funcționează similar cu Uber.
Poziția Uber
Aplicațiile ca Uber, serviciile de carsharing, de taxi și transportul în comun constituie soluții care pot duce la reducerea aglomerației, a poluării și pot rezolva problema parcărilor din București. Peste 350.000 de bucureșteni se bazează pe Uber pentru drumurile zilnice și mii de șoferi parteneri fac un venit în plus, prin intermediul aplicației și contribuie la bugetul public. Ne dorim să discutăm despre viitorul industriei de transport împreună cu municipalitatea și cu alți actori din industrie pentru a face ceea ce este cel mai bine pentru consumatori și pentru oraș. Credem că dialogul este cea mai bună cale pentru a oferi bucureștenilor cele mai bune servicii de transport – oficialii Uber Romania
În plus, includem mai multe informații de background, pentru o informare cât mai completă
– Uber este un serviciu fiscalizat și transparent
– Toate cursele vin cu o factură fiscală
– Anul trecut, ca exemplu, 100 de parteneri Uber au contribuit cu aproximativ 320.000 de lei taxe la bugetul de stat, constând în TVA intracomunitar, impozit pe venit, impozit și contribuții salariale.
– Serviciile ca Uber sunt diferite de cele de taxi
– Un partener Uber nu poate lua pasageri de pe stradă, la fel cum un pasager nu poate folosi serviciul în afara aplicației
– În București, peste 15% din utilizatori sunt turiști. 1 din 4 utilizatori de Uber își folosește mașina mai puțin, de când au la dispoziție și servicii ca Uber, conform IMAS
– Uber a avut până acum discuții pozitive cu reprezentanții Guvernului și ai Parlamentului României