M-a tot bătut la cap Alex Negrea să scriu despre blogurile nișă și să povestesc câte puțin, pentru companii și pentru agenții, din experiența acumulată în acest domeniu. Nu am avut timp, poate nici dispoziția necesară. Mi-e greu să sistematizez informația, să îi dau un polish de manual, dar poate că totuși voi reuși să ofer câteva informații utile, pentru că există companii care explorează lumea blogurilor de nișă, iar eu o consider mult mai importantă decât blogul propriu, corporate, atât pentru companie, cât și pentru agenție. Dau mai jos niște exemple, să nu mă înțelegeți greșit. Bănuiesc că ați tot auzit și tot citit că ar fi bine ca firmele să aibă bloguri, să aibă pagini de Facebook, cont de Twitter și așa mai departe. Acum să vă povestesc despre blogurile de nișă.
Sursa foto.
Bloguri de nișă
În primul rând consider blog de nișă genul de site actualizat constant cu informații și experiențe pe o singură temă. Un prim exemplu ar fi Gadgeteer, cel mai recent produs e Securitate IT. Asta ca să dau două exemple clare. Nu bălării, nu teste de imprimante, nu întâmplări de la magazin. Informații relevante pe nișa respectivă și atât. De ce sunt mai importante decât blogul firmei? Aici trebuie să dau exemplu.
Dacă Microsoft ar vrea să facă un blog despre sisteme de operare, eu i-aș refuza. Nici Nokia nu poate deschide în acest moment un blog pe nișa smartphone. Coca Cola nu ar trebui să facă un blog pe nișa “băuturi carbogazoase”. Nu, brandurile mari se pot mulțumi cu blogul lor și pot folosi unealta numită blog de nișă pentru a ataca segmente de piață noi. Aș susține Microsoft sau Nokia să facă un blog Windows Phone. Se pot discuta și dezbate chestii grele acolo. Teme care vor fi de interes. Un utilizator va aprecia conținutul de pe blogul independent mai mult decât cel de pe wp7.microsoft.com sau wp7.nokia.com. Asta dacă îi și dai conținut de apreciat.
Iar challengerii pot ataca segmentul de piață al liderilor. HTC ar trebui să aibă cel mai tare blog pe zona smartphone. Ubuntu ar trebui să aibă un blog intulat “The Next Os” – pentru toți cei care caută alternative la Windows 🙂 Și exemplele ar putea continua.
Cine are nevoie de blog de nișă?
Nu doar corporațiile au nevoie de un blog de nișă. Nu doar challengerii liderilor. Ci orice firmă care vrea să fie “specialist în segmentul X”. Demonstrează că ești și vei câștiga atenție, vei atrage contracte, vei deveni cunoscut și posibil, recunoscut. Sigur, s-ar putea să ratezi proiectul. Nu se poate face peste noapte. Sunt slabe șanse să iasă cu un singur om, mai ales dacă ăla are și alte task-uri la birou. S-ar putea să nu iasă dacă vrei să plantezi PR și marketing pe el. Dacă omul care scrie acolo nu se pricepe. Degeaba îi dai toate informațiile din lume. Sunt multe fațete de discutat și multe greutăți de pus în balanță. Dar un blog de succes nu va face altceva decât să confirme succesul afacerii.
O notă specială pentru magazinele online. Cei din ecommerce ar trebui să fie primii care să adopte ideea. Și-au făcut forumuri, au permis review-uri la produse, au bloguri “de magazin”. Dar un retailer ar avea de câștigat (ar vinde) dacă ar avea un blog credibil de telefoane, de gadgeturi, de electrocasnice. Cu oameni pricepuți care să spună chestii. Nu detalii din manualul producătorului. Cu vedete și personalități care să recomande produse. Hai că nu e greu, creativitate!
De ce un blog de nișă
Așa cum am ami menținonat, blogul de nișă are câteva avantaje. Odată, nu implică direct numele firmei, brandul, nu te afectează direct și îți dă libertatea să fi creativ. Este ca mini-site-urile făcute de agenții și companii pentru unele produse, servicii, campanii, concursuri. Doar că un blog spune mai multe povești decât un site static.
Este mai credibil pentru clienți, pentru parteneri, chiar dacă află sau intuiesc că este cineva în spatele inițiativei. Domeniu www.blog-de-xxx.ro dă altă greutate articolelor comparat cu modelul în care ele erau postate doar pe www.companie.ro/blog.
Un blog de nișă poate construi o comunitate, ceea ce blogul tău personal nu o va face. Iar pe un forum nu va exista interacțiunea și libertatea de expresie oferită de un blog niciodată.
Și la final, un avantaj care nu trebuie neglijat: SEO inclus. Într-un fel găsește un cumpărător blogul www.aragazul-perfect.ro și altfel poate localiza blogul firmei Metalica, care produce aragazuri.
Cred că acest tip de proiecte vor fi mult mai răspândite pe viitor și cred că firmele care se vor ține de proiecte și vor angaja oameni pricepuți au mari șanse să câștige clienți, cote de piață, vânzări. Și să facă succes.
1 comentariu