Un concept despre care se tot discută dar nu este pe deplin înțeles – Total Cost of Ownership (TCO) – reprezintă de fapt totalitatea costurilor directe şi indirecte pe care le generează un produs sau un sistem pe întreaga durata de utilizare. Adică adunăm costuri de achiziţie, de utilizare, până la cele de întreţinere şi de consum. Tind să cred că este cel mai important criteriu atunci când faceți o achiziție pentru firmă.

tco-mit-sau-necesitate-compressor

Analiza TCO a unei soluţii presupune capacitatea achizitorului de a previziona cât mai corect costurile ulterioare achiziţionării generate de o soluţie, sistem sau produs, şi de a lua decizii bazate nu doar pe preţul de achiziţie, ci analizând atent toate tipurile de costuri asociate si generate de respectiva soluţie. Criteriul de selecţie rămâne însă unul ipotetic în multe cazuri, chiar şi pentru motivul că, în majoritatea achiziţiilor publice, criteriul sine-qua-on rămâne “preţul cel mai mic”.

Citește articolul în întregime AICI.

Principiul TCO este aplicat intuitiv chiar şi la nivel individual. Cea mai evidentă situaţie este aceea în care trebuie să decidem alegerea unui autoturism: ne uităm la factori precum costul reviziilor, consumul mediu, costul asociat al impozitelor, al taxelor sau asigurărilor aferente, păstrând ca punct de pornire, desigur, preţul de achiziţie pe lista factorilor de selecţie.

O situaţie ilustrativă pentru importanța analizei TCO o constituie soluţiile de tipărire. Nu este un secret faptul că – atunci când vine vorba de imprimante şi multifuncţionale – costurile cu consumabilele sunt extrem de ridicate. Practic, dacă ne vom uita la preţul de achiziţie vs. cel de întreţinere şi consumabile, putem descoperi situaţii în care costurile de exploatare ajung să depăşească preţul de achiziţie chiar şi din primele 12 luni de la darea în utilizare! Tocmai de aceea este de apreciat o imprimantă sau un echipament multifuncțional care nu atrage costuri mari de întreţinere şi exploatare.

Kyocera este unul din producătorii de soluţii de tipărire care au mizat nu atât pe prețul mic al echipamentelor, cât pe o valoarea redusă a TCO-ului. Şi mai exact cum reuşeşte Kyocera să furnizeze TCO mic? Prin optimizare…

De aproape un sfert de veac, producătorul investeşte în tehnologia ECOSYS. Rolul acesteia este de a susţine un nivel sporit de fiabilitate, de a optimiza costurile si fluxurile, de a reduce consumul de energie şi amprenta de carbon cu peste 85%. Mai multe detalii privind tehnologia ECOSYS, găsiţi AICI.

Kyocera a fost primul producător de echipamente de tipărire care a separat unitatea de imagine de toner şi pentru care tonerul este singurul consumabil. Dacă toţi ceilalţi producători folosesc echipamente ale căror piese de schimb necesită înlocuiri sau reparaţii periodice, Kyocera, în schimb a ales să investească în simplificarea unităţii şi designul unui cilidru cu durata medie de viaţă extrem de mare.

Folosind avantajul tehnologiei ceramice (domeniu în care producătorul deţine o experienţă relevantă) Kyocera transformă echipamentele de tipărire în soluţii durabile. Un astfel de cilindru din Siliciu Amorf (al doilea material ca durabilitate după diamant) este de 10-15 ori mai rezistent decât materialele OPC (conductoare foto organice) folosite de ceilalţi furnizori de soluţii de tipărire.

E drept, în situația în care un producător investeşte consistent în dezvoltare şi cercetare pentru a creşte fiabilitatea produselor, cel mai probabil nu se va poziţiona în piaţă ca având “cel mai redus cost de achiziţie”. Dar când achizițiile se referă la produse care presupun o durata medie sau mare de viață și implică resurse adiționale pe parcursul exploatării, nici utilizatorul nu ar trebui să fie încântat de “preţul cel mai mic” care poate ascunde costuri viitoare, ci să caute soluţii cu TCO cât mai mic.

Dan Dragomir

editor at Computerblog.ro
Am fost ziarist timp de 15 ani, ultimii zece ani i-am petrecut în domeniul IT. Din 2010 sunt blogger profesionist, în principal pe Computerblog.

Mă găsiți de asemenea pe Youtube cu un canal în care vorbim despre telefoane, aplicații și jocuri.

Am lucrat printre altele pentru ZF.ro, Descopera.ro, Go4IT.ro, Jurnalul.ro, PlayTech.ro, Zonait.tv și multe alte site-uri, ziare, săptămânale sau reviste.

Autorul poate fi contactat pe adresa [email protected]
!! NU SUNT MAGAZIN SAU SERVICE !!