Atunci când vine vorba de produse electronice de calitate, japonezii sunt principala alternativă pentru dispozitivele ieftine din China. Istoria unui brand precum Sony vă poate ajuta să faceți o achiziție cu adevărat premium, fie că vorbim de căști sau accesorii mobile, despre televizoare sau telefoane, console de joc sau jocuri video exclusive.

Sursa: Sony

Primii ani

Akio Morita, care provenea dintr-o familie cu tradiție de generații în producerea de sake și sos de soia, a ales să deschidă o companie de comunicații. În 1946, după război, a deschis împreună cu un prieten Tokyo Tsushin Kogyo K.K. Au făcut primul sistem de înregistrare cu bandă magnetică (Type-G). Descoperind tranzistorul într-o vizită în SUA, au lansat în 1955 primul radio cu tranzistori (TR-55). Abia din 1958 a fost redenumită compania sub brandul Sony.

Anii 1960 aduc un succes masiv pentru zona de radio, iar vânzările de dispozitive cresc exponențial. De la câteva mii de unități se ajunge la vânzări de zeci de milioane de dispozitive. Evident, Sony își extinde rapid activitățile în diverse domenii și face inovații care au marcat istoria.

Invenții marcante

În 1975 Sony inventează Betamax, alternativa mai bună pe VHS, dar care a pierdut în final bătălia comercială. Apoi în 1979 lansează playerul de muzică Walkman, unul dintre produsele care a schimbat istoria recentă.

S-au implicat în industria muzicală și au cumărat American Record Corporation (ARC), cu o lungă istorie în domeniu. Din 1989 Sony se implică în zona de filme. Cumpără Columbia Pictures de la Coca Cola, iar ulterior formează Sony Pictures.

Lansarea PlayStation în 1994 aduce Sony în zona jocurilor video, industria care este acum cea mai dinamică din lume. Din 1996 lansează brandul Vaio. Tot din acel an intră în zona de foto/video cu brandul Cyber-Shot.

Anul 2005 ne aduce brandul Bravia, folosit pe zona de televizoare. Din 2008 lansează brandul Xperia pentru telefoanele smart și tabletele cu Android.

Probleme și rezolvări

În ultimii ani, gigantul japonez a avut o serie întreagă de provocări și probleme. Vânzările de PC-uri în scădere și concurența foarte mare pe preț au obligat Sony să vândă brandul Vaio. O greșeală strategică privind retrospectiv. Perioada de pandemie a crescut exponențial vânzările de laptopuri și într-un astfel de moment ar fi putut relansa complet brandul și gama de produse.

Zona de jocuri a fost și ea cu probleme. Însă succesul PlayStation 5 și faptul că produc în continuare PS4 arată că vânzările merg foarte bine și desigur câștigă excelent și din jocuri și alte tipuri de conținut.

Pe telefoane n-au reușit să convingă. Folosind exemplul Apple, cu produse super-premium la preț foarte mare, Sony s-a lovit de o competiție tot mai mare din partea chinezilor, care au realizat telefoane ieftine. Însă deocamdată au reușit să mențină divizia mobilă pe linia de plutire. Probabil dacă vor rezista, ea se va dovedi în timp un succes.

Iar tendința este de consolidare a afacerilor, parelele între jocuri și filme, conținut digital unic, argumente care să convingă consumatorii să cheltuie. Și au avut rezultate pozitive în ultimii doi ani. Și oricâte televizoare ieftine s-ar vinde, este cu totul altfeva un televizor premium Sony. O strategie care probabil va rezista în timp.

Anul acesta au reconfirmat și în zona auto. Au arătat că proiectul prezentat acum doi ani la CES Las Vegas poate deveni realitate. Și vânzările în Japonia vor fi aproape garantate. Iar dacă mașina electrică nu are problemele comune raportate de concurenți, probabil va aduce un nou succes în conturile Sony.

Însă, tocmai zilele trecute, acțiunile Sony Group au scăzut cu până la 9,6%. Asta după ce Microsoft a anunțat un acord de 69 de miliarde de dolari pentru achiziționarea editorului de jocuri Activision Blizzard Inc.