Facebook a cumpărat Whatsapp pentru 19 miliarde de dolari, o sumă record. E drept, 12 miliarde $ sunt plățiti în acțiuni, iar alte 3 miliarde de dolari vor fi plătite fondatorilor și managerilor dacă vor lucra pentru Facebook minim 4 ani. Oricum, este cea mai mare tranzactie din online din ultimii ani.

whatsapp

Facebook sunt disperați datorită scăderii activității și a competiției din partea noilor jucători din industrie care cresc mai rapid. Mark Zuckerberg a fost de la început obsedat de mesageria instant și a vrut să aibă cel mai bun sistem de comunicare. Vroia la un moment dat “să înlocuiască vechiul e-mail”. Apoi a vrut să cumpere MySpace sau Twitter. Pînă la urmă au cumpărat doar Instagram, apreciind că vor crește activitatea pe Facebook datorită pozelor. Nu a prea fost așa.

De fapt, în istoria industriei high-tech nu există modele pozitive de achiziții record care au adus rezultate bune. Doar contra-exemple.

Whatsapp este o aplicație mișto, dar care nu are o valoare adăugată mare. Are o bază mare de utilizatori și oferă servicii de mesagerie, apreciate la un moment dat drept “SMS-killer”. Am cont de Whatsapp, am deshis aplicația, nu-mi place. Pur și simplu nu rezonez cu ea, mă încurcă, nu mă ajută. Am nevoie de mesaje, dau SMS, dau mail. Am nevoie de chat, folosesc altele. Cu toată baza lor mare de utilizatori, simpla preluare de către Facebook poate alunga utilizatorii. Există zeci de aplicații din China, de WeChat a auzit deja lumea, există zeci de alternative, de exemplu Orange au tot promovat aplicația lor, Libon. Whatsapp avea valoare când nu apăruseră încă clonele, dar acum nu mai are.

Pe de altă parte, în online, nimic nu poate opri clonele. Așa că singurul avantaj rămâne să fi primul și să oferi cât mai multe pentru utilizator, fără să îl stresezi mai tare cu reclame sau schimbări prea dese.