Update: Apple a lansat ochelarii Vision Pro.

Apple pregătește un eveniment special pe 5 iunie, iar toată lumea crede că vor lansa în final ochelarii AR/VR botezați Reality. Pe 5 iunie începe conferința anuală a dezvoltatorilor Apple, WWDC 2023. Nu este sigur că vor lansa ochelarii, dar o nouă amânare nu ar fi o surpriză pentru mine. Să vă explic de ce.

WWDC23: ochelari AR/VR Apple Metaverse

ads

Ce știm despre WWDC 23

Apple a anunțat că cei care participă la WWDC 2023 – sau „WWDC23” – vor putea petrece o zi întreagă la emblematicul său Apple Parc în acest an. Evenimentul special suplimentar „pentru dezvoltatori și studenți” este promovat „pentru a începe o săptămână incredibilă de sesiuni, laboratoare și activități online”.

Acest anunț a fost imediat pus pe seama zvonurilor legate de noua cască Reality. Ar fi pentru Apple prima generație a unui nou produs. Casca ar avea propriul sistem de operare xrOS, care va fi lansat în această primă zi a conferinței. Faptul că Apple a inclus nu 1, ci 2 tururi ca parte a viitoarei sale „experiențe pe tot parcursul zilei”, precum și prezentările tradiționale Keynote și State of the Union ar putea să sugereze acest lucru.

Participanții la WWDC23 au, de asemenea, șansa de a întâlni câteva echipe de dezvoltare, de a vedea câteva aplicații câștigând la ceremonia Apple Design Awards și de a lua parte la alte „activități” mai puțin specifice în cadrul Evenimentului Special. Acesta va avea loc în prima zi a conferinței (5 iunie 2023). WWDC continuă până pe 9 iunie a acestui an.

De ce nu cred în ochelarii Apple?

Despre ochelari Apple se vorbește cel puțin din 2021. Eu am scris atunci despre asta doar pentru că era un volum imens de zvonuri privind lansarea. Nu am crezut și scriam atunci: “continuă să mi se pară la fel cu telefoanele 3D sau căștile VR. Mult marketing, puțini utilizatori”. Oamenii chiar vorbeau că ochelarii vor înlocui smartphone. Sau că vor deveni mainstream în următorii ani. Dar stai, în 2021 Apple nu a lansat ochelari.

Zvonul privind ochelarii AR/VR Apple a revenit în 2022. Tot înainte de WWDC, și atunci se anunța lansarea în iunie. Nici acest lucru nu s-a întâmplat. Înainte de a vă prezenta cum văd zvonerii ochelarii în 2023, să vorbim un pic despre trendurile industriei.

Ce știm despre metavers

Pandemia globală și moda muncii de acasă a trezit niște evoluții în 2020. În primul rând s-au vândut mult mai multe laptopuri, tablete, microfoane și căști, fiecare făcându-și acasă un mic studio pentru ședințe. Oamenii credeau real că, după pandemie, vom putea intra în realitatea virtuală pentru a participa la ședințe. O grămadă de firme au făcut platforme și sisteme de comunicare bazate pe ideea asta.

Înainte de pandemie, exista un joc virtual, Second Life. Ideea era să îți faci un personaj cu care poți avea o viață virtuală mai bună în online. Fondatorul Second Life a descris cum va fi metaversul cu VR și poate chiar accesibil prin AR. Avantajul sistemelor AR este că sunt mobile, poți vedea și pe stradă și în spațiul virtual simultan. În VR ești prezent 100% în realitatea virtuală. Termenul de Metaverse a fost inventat de un scriitor SF, ca multe alte elemente ale tehnologiei moderne.

Facebook a cheltuit o tonă de bani pentru dezvoltarea metaversului. La fel și alte branduri. Dar utilizatorii nu au adoptat tehnologia la fel de repede cum sperau marile companii. Iar acum, Metaverse a fost declarat mort.

Ce știm despre ochelarii Apple

Apple a depus o cerere de înregistrare a mărcii xrOS. Nu știm ce este, dar se zvonește că ar fi sistemul de operare al căștilor sale AR/VR. Cererea a fost depusă de Deep Dive LLC, care este o companie cunoscută a lucra cu Apple. În ceea ce privește denumirea, xr este prescurtarea pentru eXtended Reality, în timp ce OS înseamnă sistem de operare.

Casca Apple ar fi numită Reality Pro. O mulțime de zvonuri despre ea au apărut în ultimele luni. Wall Street Journal a oferit propria sa prezentare de ansamblu. Au pus cap la cap o serie de detalii din raportările anterioare într-un material mai amplu despre noul produs Apple.

Căștile ar „seamăna cu o pereche de ochelari de schi” și „se vor închide complet peste ochii utilizatorului” pentru un efect de imersiune. Totuși, fiind un produs de realitate mixtă, are camere video externe care vor permite o vedere completă a lumii exterioare. Sistemul este atât din motive practice, cât și pentru a permite funcțional realitatea augmentată acolo unde proiecțiile digitale apar în lumea reală.

Despre Apple Reality Pro

WSJ a discutat pe larg, de asemenea, detaliile cheie al modului în care Apple va face căștile ușoare și confortabile. Dispozitivul va avea o baterie externă care „se așteaptă să fie de dimensiunea unui lucru care se potrivește într-o singură mână”.

Raportul subliniază că acest tip de concesie de design este contra abordării obișnuite a Apple. Setul cu cască va debuta într-un mod „încă experimental”, dar se așteaptă totuși să-și depășească semnificativ rivalii. Potrivit unora care au încercat setul cu cască, „capacitățile sale le depășesc cu mult pe cele ale concurenților”, relatează WSJ.

Poate că acest lucru nu ar trebui să fie surprinzător, având în vedere zvonurile privind prețul de 3.000 de dolari al setului. Pentru a pune acea sumă premium într-o perspectivă mai largă a pieței, acesta este de trei ori prețul Meta Quest Pro, care recent a trebuit să reducă cu 500 USD din prețul recomandat. Așa că, ținând cont de evoluție, mulți se întreabă dacă Apple se pregătește să eșueze în această categorie de produse nou-nouță.

În timp ce raportul arată că septembrie este punctul în care se așteaptă să înceapă producția de masă, chiar și asta s-ar putea dovedi a fi o prognoză prea optimistă.

Apple, desigur, obișnuiește de obicei să demonstreze că analizele specialiștilor sunt greșite. Și bineînțeles că toți ceilalți jucători pariază pe succesul Apple, care să relanseze întreaga industrie. Însă ochelarii au nevoie de un conținut dedicat, de jocuri adaptate special, de filme și aplicații interactive. De foarte multe lucruri care nu totdeauna funcționează cum te-ai aștepta. Aici va fi provocarea pentru Apple.