RankBrain – inteligența artificială – a devenit al treilea factor de ranking ca importanță pentru algoritmul Google și învață continuu, conform Bloomberg. Este de altfel și singurul factor capabil să învețe și să evolueze în timp. Google folosește astăzi peste 200 de factori pentru a crea lista de rezultate unde fiecare proprietar de website vrea să fie numărul unu.

Apropo, știrea vine în contextul în care Facebook a îmbunătățit căutarea

rankbrain

 

Sursa foto.

La început mi s-a părut genul de știre tabloid care să pună Google într-o lumină favorabilă, dar după ce am terminat de citit mai multe articole pe tema asta mi-am dat seama că RankBrain va influența mult industria SEO.

RankBrain a fost lansat anul ăsta și deja este folosit pe scară largă, fiind în perioada de acumulare de informații, a spus Greg Corrado, specialist în căutare la Google. Eu n-am observat o schimbare semnificativă în rezultatele căutării, în afară de faptul că Google ignoră de-acum setarea limbii române și furnizează rezultate în engleză indiferent de selecția realizată. Voi ați văzut schimbări în ranking în ultima perioadă?

Toatele celelalte 199 de factori care influențează motorul de căutare Google sunt statici și se bazează pe datele oferite de spiderii care indexează paginile web. Câte backlink-uri are site-ul sau pagina și de pe ce site-uri. Cine este autorul și care e autoritatea lui – toate astea se pot modifica în timp, dar nu există o inteligență care să învețe și să facă descoperiri automat. În cazul RankBrain, cantități imense de text – cuvinte cheie, fraze de căutare, texte indexate – sunt transformate în ecuații și vectori pe care inteligența artificială le procesează apoi. Deja, RankBrain ajută la interpretarea unor fraze greu de înțeles – expresii ambigue – pe care unii utilizatori le introduc în Google.

RankBrain poate interpreta semnificația unei fraze pe baza cuvintelor, chiar dacă în engleză nu are aparent un sens. Cel puțin asta susțin cercetătorii Google. Sundar Pichai, noul CEO Google, a vorbit despre inteligența artificială în cadrul conferinței cu investitorii, săptămâna trecută. El a apreciat că investițiile în super-computere și softul de inteliență artificială sunt acum prioritare dacă Google vrea să păstreze poziția actuală. La început foloseau inteligența artificială doar pentru a interpreta comenzile vocale sau traducerile oferite de Google Translate. Dar tehnologia se mută acum la motorul de căutare.

 

Faza cea mai interesantă – dar și controversată – este că proprietarul unui site nu prea poate face nimic să influențeze RankBrain. Probabil optimizarea SEO se va baza în continuare pe ceilalți 199 de factori, iar RankBrain va lua decizii “de capul său”. Rămâne să vedem cât de sigure vor fi deciziile sale.